مورفولوژی یا شکل گیری کشور ها
مورفولوژي يا شكل كشورها
 
 
مرزهاي يك كشور و شكل اراضي كه در درون اين مرزها قرار ميگيرند مي تواند باعث بروز مشكلاتي و يا برعكس داراي مزايايي از جمله تقويت همگرايي ملي باشد . شكل يا مورفولوژي كشورها را مي توان به پنج شكل كلي تقسيم نمود :
كشورهاي مشكل و متراكم (Compact ) :
 
كشورهاي مشكل و متراكم با شكلي تقريبا دايره وار زمينه را براي اداره آسان كشور فراهم مينمايند. بلژيك نمونه عالي از اين كشور هاست . همانگونه كه مي دانيم اين كشور از نظر فرهنگي ميان فلاندر ها (Flanders) و والوني ها (Wallonia) تقسيم شده است . شكل خاص بلژيك به حفظ حاكميت يكپارچه اين كشور كمك كرده است . كشورهايي كه داراي چنين شكل فيزيكي هستند از نظر دفاع نظامي نيز وضعيت بهتري نسبت به ديگر كشور ها دارند.
كشورهاي منفصل و چند پاره (Fragmented) :
 
كشورهايي نظير اندونزي كه از بيش از 13000 جزيره تشكيل يافته اند ، بعنوان كشورهاي منفصل يا چند پاره شناخته مي شوند . اداره چنين كشوري با اين شكل جغرافيايي و با بيش از 200 ميليون جمعيت بسيار دشوار است . كشور هاي دانمارك و فيليپين نيز كشورهايي هستند كه اجزا آنها بوسيله آب از هم جدا شده اند .
كشور هاي كشيده يا طويل (Elongated) :
 
كشور هايي داراي شكل كشيده از نظر جغرافيايي مثل شيلي در اداره شمال و جنوب كشور توسط يك پايتختي كه در مركز قرار دارد(سانتياگو) داراي مشكل است . ويتنام هم داراي چنين شكل جغرافيايي است و طبعا از اين مشكل رنج ميبرد .
كشورهاي داراي حفره جغرافيايي (Perforated) :
 
آفريقاي جنوبي مثال كلاسيك در مورد اين كشور هاس كه بطور كامل كشور لسوتو را محاصره كرده است ، يعني كشور لسوتو همچون حفره اي در درون آفريقاي جنوبي جاي گرفته است . كشور محاصره شده تنها مي تواند با گذشتن از كشور احاطه كننده به ساير كشورها دسترسي داشته باشد . اگر ميان دو كشور روابط خصومت آميز وجود داشته باشد ، اوضاع براي كشور احاطه شده ناخوشآيند خواهد بود . ايتاليا نيز جزو اين دسته از كشور هاست . كشور واتيكان و كشور سان مارينو در ميان كشور ايتاليا احاطه شده اند .
كشورهاي كشيده شده در درون آب (Protruded) :
 
اينگونه كشورها همانند ميانمار يا تايلند از نظر شكلي مانند باريكه هايي هستند كه به ردون دريا كشيده شده اند . همانند كشورهاي كشيده يا طويل اينگونه كشور ها نيز در اداره موثر كشور داراي مشكلاتي هستند. گرد آوری:طاهره روزبهانی 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : جمعه 16 آبان 1393
تاریخ بروجرد

 

تاریخچه شهرستان بروجرد
 

 

   بروجرد پیش از اسلام   

 

 
نشانه های تاریخی به دست آمده از برخی گورستانهای و تپه های باستانی اطراف بروجرد قدمت سکونت بشر را دست کم از سه

هزار سال پیش از
میلاد
مسیح نشانمی دهد. با این وجود
مستندات زیادی از تاریخچه شهر بروجرد پیش از اسلام در دست نیست

با وجود تپه ها و دخمه های زياد باستانی وبعضا پیش از تاریخ درناحیه بروجرد هنوز مطالعات باستان شناسی جامعی در هیچ یک

 از این جایگاهها انجام نگرفته استسزمین ماد از تمدن های باستانی ایران بوده که در غرب ایران کنونی قرار داشته است. از قرن

ششم قبل از میلاد این سرزمین توسط هخامنشیان اداره شدو یكی‌ ازایالت‌های‌ تابع‌  دولت‌ شد. از پادشاهی‌ هخامنشی‌ به بعد

 یعنی‌ در دوره‌ پارت‌ها و ساسانی‌ها، ایالت‌ ماد از جمله‌ ایالات‌ كشور ایران‌ به‌ شمار می‌رفتو به‌ نام‌
ماهوانده‌ می‌شد. این‌ ایالت‌

. شامل‌ دو بخش‌ «ماه‌ پایین‌» یا «مادرزادی‌» و «ماه‌ بالا» یا «ماه‌ نهاوند» بود

ناحیه بروجرد هم می تواند به عنوان بخش از سرزمین مادها مورد توجه قرار گیرد و هم بخش از سرزمین کاسیت ها بوده است

كاسی ها از حداقل سه هزار قبل از میلاد درلرستان امروزی
ساكن بوده و به شغل دامداری و پرورش اسب مشغول بودند و از اوایل

.هزاره دوم قبل از میلاد موفق شدند دولتمقتدری را تشكیل دهند

 

 ماد ها با مناطق جنوبی خود روابط نزدیكی داشته و خصوصا با اهالی آنجا یعنی كاسی ها از لحاظ نژادی و زبانی نزدیكی زیادی

داشتند. كاسی ها نیز مثلسایر قبایل كوه نشین از لحاظ
زبانی به ایلامیان نزدیك بودند (تاریخ ماد ص ۹۱). تا قرن ها بعد، از بروجرد

.بعنوان بخشی از سرزمین ماد یا ماه یاد شدهاست

 

از تاریخ بروجرد در زمان هخامنشیان اطلاعی در دست نیست. هخامنشیان که از اتحاد دو قوم بزرگ ماد در شمال و پارس در جنوب

 بوجود آمدند یکی از قدرتمند ترین و بزرگترین امپراتوری های جهان را ساختند. افول هخامنشیان با حمله اسکندر به غرب ایران صورت

.گرفته است. حضور سلوكیان در ایران‌، آنان‌ را وادار به‌ همكاری‌ با ایرانیان‌ كرد

به‌ همین‌
دلیل‌ بسیاری‌ از سازمان‌های‌ اداری‌ و شاهنشاهی‌ ایران‌ شكل‌ سابق‌ خود را حفظ‌ نمود و اسكندر وفرماندهان وی‌ ،شیوه

زندگی‌ و زرق‌ و برق‌ دستگاه‌ حكومت‌ هخامنشی‌ را تقلید كردند.
در این‌ دوره‌، توسعه‌ شهرسازی ‌در فاصله ‌سوریه‌ و میان‌ رودانبیش‌

از سایر نواحی‌ انجام‌ گرفت‌.
با این‌ همه‌ ،در فلات‌ ایران‌ ،در ناحیه كرمانشاه‌، همدان‌، بروجرد و نهاوند، شهرهای‌ تازه‌ای‌ به‌ وجود آمدند

 برخی گفته اند که قلعه رومیان بروجرد از دورانحمله اسکندر به ایران یعني اواخر هخامنشیان و همزمان با سلوکیان ساخته شده

است اما کاوشهای مقدماتی قدمت آن را بیش از این نشان می دهد. از آنجاکه نفوذ اسکندر بیشتر در غرب ایران کنونی بوده است

.می توان
پذیرفت که این دژ در آن دوران از اهمیت خاصی برخوردار شده باشد

 

اشکانیان نیزشهرهای چندی در غرب ایران و در نواحی همدان و بروجرد ساخته اند. استفاده از "گرد" در ساختن نام شهرها از این

.دوره آغاز شده است و ساسانیان نیزآن را ادامه داده اند

 

نوشته های موجود حاکی است بروجرد در زمان ساسانیان از مراکز شهری ایرانیان بوده است و در آن آتشکده ای بزرگ برپا بوده ست

ساخته شدن شهربروگرد یا بروجرد را به فیروز
ساسانی نسبت می دهند (پیروزگرد). یکی از راههای اصلی ایران در این دوره همدان

 را از طریق نهاوند و بروجرد وشاپور خواست یا خرم آباد فعلی به شهرهای خوزستان مانند شوش ،‌دزفول شوشتر و اهواز مرتبط

می ساخته است. به هر حال شواهد کافی در مورد قدمتشهر بروجرد کنونی تا زمان ساسانیان در دست است هر چند که اوج

 .شکوفایی بروجرد چندین قرن
بعد آغاز می شود
 

 


 

بروجرد در زمان حمله اعراب

 

مسلمانان پیش از حمله به نهاوند فرستاده ای را به بروجرد می فرستند تا آنان را به اطاعت فراخوانند اما در پی پاسخ منفی ایرانیان

. حمله خود را از قادسیهآغاز می کنند و در نهاوند ایرانیان را شکست می دهند

 

در کتاب شرح فتوحات عمر ضمن اشاره گسترده به این واقعه از بروجرد با نام "بروجرد ثالث" نام برده شده است . گفته می شود

یزدگرد بعد از شکست جنگ نهاوند در بروجرد سپاهیان
خود را مجددا سازماندهی می کند در کتابهای تاریخی به گردآمدن سپاهیان

بر یزدگرد در قلعه بروجرد اشاره شده است . ممکن است این قلعه، همان شهر بروجردباشد و یا قلعه کوچکی که
در شمال بروجرد

و  راوی کوه یزدگرد ساخته شده است ساکنان محلی، این قلعه را محل فرماندهی سپاه یزدگرد می دانند. برخی معتقدند  یزدگرد

. در بروجرد کشته شده و در جایی که امروزه آرامگاه
زواریون نامیده می شود به خاک سپرده شده است
 

 


 

قرن اول تا چهارم هجری

 

 
بروجرد از زمان حمله اعراب به ایران به بعد در زمره شهرهای استراتژیک در آمده است و حوادث و جنگهای تاریخی فراوانی در منطقه

 بروجرد و بویژهدشت جنوبی آن – سیلاخور – به
وقوع پیوسته است. در دوران حکومت خلفای اسلامی بر ایران، غرب ایران تحت نام

. منطقه جبال شناخته می شده است

 

ابو دلف از حکمرانان حکومت عباسیان، مسجدی در بروجرد ساخت و منبری در آن برپا کرداین مسجد به احتمال باید همان مسجد

جامع باشد که آن زمان آتشکده بوده است. از این زمان
به بعد نام بروجرد به کرات به همین گونه فعلی در کتابهای تاریخی ذکرشده

 است. بروجرد را در این زمان بین دو شهر همدان و کرخ (کرج) نوشته اند که این شهر اخیر جایی در شرق
بروجرد و در حوالی اراک

بوده و از بین رفته است
 

 

بروجرد در این دوران بخشی از پهله یا سرزمین جبال یا کوهستان بوده است. كوهستان‌ که تا حدود قرن‌ ششم‌ هـ . ق‌ نیز به‌ كار

می‌رفته‌، سرزمینی‌ بوده كه‌ از شمال‌ به‌ دیلمان‌ و آذربایجان‌از غرب‌ و جنوب‌ غربی‌ به‌ سواد (عراق‌) و خوزستان‌، از جنوب‌ به‌ پارس‌ و

كرمان‌ و از مشرق‌ به‌ بیابان‌ خراسان‌ وتوس‌ محدود می‌شد از حدود قرن‌ سوم‌ هجری‌ به‌ بعد ترجمه‌ عربی‌ واژه‌ كوهستان‌ به‌

نام‌«الجبال‌» به‌ متون‌ جغرافیایی‌ اسلامی‌ وارد شد. سرزمین‌ جبال‌ با كوهستان‌ دارای‌ چندین‌ كوره‌ یا ناحیه‌ بود كه‌ ماه‌ كوفه یا ‌دینور،

. ماه‌ بصره‌ یا نهاوند، همدان‌، ایفازین‌، قم‌،ماسبذان‌، مهر جانقدق‌ و.. از آن‌ دسته‌ بودند

 

كوهستان بخشی‌ از سرزمینی بزرگ‌تر بود كه‌ «بلاد پهلو یا پهلویان‌» خوانده‌ می‌شد. بلاد پهلویان‌ یا سرزمین‌ پهلو شامل‌ ری‌، اسپهان

‌همدان، دینورنهاوند، مهرجانقدق‌، ماسبذان‌، قزوین‌،زنجان‌، ببروصلیلسان‌ یا تالشان‌ و دیلم‌ یا یلستان‌ بود. ایالت‌ ماد یا ماه‌ در خشی‌ از

سرزمین‌ «پهله‌» در ناحیه‌ .كوهستان یا ‌قهستان یا جبال‌ واقع‌ و شامل‌ دو كوره‌ بودماه‌ نهاوند كه‌ در قرن
چهارم‌ دارای‌ دو حاكم‌نشین

‌قصبه‌ نهاوند و «قصبه‌ بروجرد» بود، و ماه‌ دینور یا كوره‌ دینور كه‌ دراین‌ قرن‌ دارای‌ دو شهر عمده‌ مركزی‌ بود؛ شهر دینور كه‌ مركز

 
بخش‌های‌ یا رستاق‌ های
بالایی‌ بود حاكم‌نشین‌ كوره‌ نیز به‌ شمار می‌رفت‌ و كرمانشاهان‌ مركز بخش‌های‌ پایینی‌ محسوب‌ می‌شد،

. این‌ دو ناحیه‌ را «ماهین‌» یا «ماهات‌» هم می گفته اند

 

 

 


 

بروجرد در زمان سلجوقیان

 

بروجرد در زمان سلجوقیان مورد توجه زیادی قرار گرفته است و بناهای متعددی در آن ساخته شده است. به دلیل موقعیت خاص این

 شهر بین اصفهان وهمدان و نیز قرار گیری بر سر راه
اصفهان - بغداد، ترکان سلجوقی توجه خاصی به بروجرد داشته اند و بروجرد از

. شهرهای کلیدی قرن پنجم بوده است

 

 بین سالهای ۴۲۲ تا ۴۳۰ قمری نبردهایی بین دیلمیان و سلجوقیان در این منطقه بوجود آمده و علا الدوله دیلمی در بروجرد سپاهیان

خود را سازماندهی کرده است در سال 495 نبردی بین سلطان برکیارق و ترکان خاتون در بروجرد در می گیرد در سال ۴۹۸، برکیارق

پادشاه سلجوقی در راه اصفهان به بغداددر بروجرد از دنیا می رود و جسد وی به اصفهان باز گردانده
می شود . برخی معتقدند

.
آرامگاه زواریون زواریجان یا زوارگان) در شمال شهر بروجرد، محل دفن سلطان برکیارق سلجوقی است
 

 


 

 حمله مغول و تیمور

 

 
بروجرد در حمله مغولان به ایران مورد هجوم قرار گرفته و ویران شده است. در سال ۷۹۰ نیز تیمور به بروجرد و خرم آباد حمله کرده و

این دو شهر را  با خاک یکسان کرده است
قلعه رومیان در این زمان نیز از مراکز نظامی و استحکامات ایرانیان بوده است که طی

نبردهایی به دست تیمور فتح شده است.از این دوران به بعد نام سرزمین لر کوچک شنیده می شود
که بروجرد و خرم آباد هر دو

 شهرهای مهم و بزرگ آن بوده اندلر کوچک برای چندین قرن توسط اتابکان لرستان به عنوان یک حکومت مستقل و مقتدر اداره می

.شده است که این روند
تا زمان صفویان ادامه داشته است

 

 

 


 

خلاصه‌ی پيشينه‌ی تاريخی

پيشينه‌ی تاريخی اين شهرستان را می‌توان در نمونه‌هایی از اشيا و آثار مكشوفه ، سنگ لوحه‌هایی با خطوط پهلوی، تأليفات، بناها و

 عمارت‌های قديمی آنجستجو نمود كه انديشه و دقت در
اين راستا ، انسان را به سالهای دراز قبل از تبلور دين آسمانی اسلام در

اين كشور سوق خواهد داد ، آنگونه كه متقدمينكلام، پيشينه‌ی آن را حتی به 4000 سال قبل رسانده‌اند. مورخين اين
شهر را جزء

 منطقه‌ی "پهله يا پهلو" می‌دانندهمان سرزمينی كه شاهان اشكانی نخست در آنجا پادشاهی را آغاز كردند. شواهدتاريخی حاکی

است كه بروجرد از شهرهای قبل
از اسلام بودهو دلايل زبانشناسی نيز واژه بروجرد را با تركيب دو جزء "برو" + "گرد" موجوديت اين

. شهر را به پيش از اسلام ميرساند زيرا كه گرد در زبانهای
قديمی ايران به معنای شهر ميباشد

 

حدود العالم تاليف 372 ه. ق. بروجرد را شهری خرم و پرميوه توصيف ميکند. به نوشته ياقوت حموی در معجم البلدان (اوايل قرن 8

هجری) بروجرد باخضارات و خيرات و همچنين دارای نخلهای مرغوب و زعفران بسيار بوده استهمين جغرافی نويس اسلامی در

 كتاب المشترك، رازان را كوی بزرگی در بروجرد ياد ميكند. به نوشته ابن اثير شهر دارای خندق بزرگی
در اطراف بوده كه اكنون ميتوان

 آثار و علايمی از آن را مشاهده كرد. در حملات ويرانگر مغول (616 ه. ق.) صدمه و زيان بسياری به شهر وارد شده و منابع تاريخی

. خرابی شهر را درحد وسيعی گزارش كرده اند

 

ولی حمدالله مستوفی در سال 740 ه. ق. در نزهه القلوب از آبادی شهر ياد كرده و آن را دارای دو جامع عتيق و جديد دانسته است

شهر در آغاز دورهقاجار وسعت گرفت. در همان زمانحاج زين العابدين شيروانی مورخ مشهور در بستان السياحه مينويسد:حسام

السلطنه بروجرد دورش را حصار كشيدو راستا و بازار مسقف و دكاكين مكلف به اتمام رسانيدبه طور کلی شهر فعلی بروجرد دارای

بافت قديمی بسيار زيبايی است و ساختمانهای قديمی و خانه های مسكونی آن از تزيينات جالب چون در و پنجرهارسی های بديعی

. برخوردار است. بازار كهنه بروجرد
نيز هم اكنون همان طرح قديمی خود را حفظ كرده و داد و ستد آن رونق چشمگيری دارد

اغلب نويسندگان دوره‌ی اسلامی اعم از سياحان ، مورخان و جغرافی نويسان، هر يك به نوعی در نوشته‌های خود از بروجرد به اعتبار

 و نيكی ياد كردهو آنرا شهری بزرگ، آباد ،
پرجمعيت، پاكيزه و خرم، پرنعمت، پربركت، حاصلخيز و از همه مهمتر زعفران خيز و دارای

درختان بيشمار و ميوه‌های نيك توصيف می‌نمايند
بی‌ترديد همين سرسبزی و پرآبی و دارا بودن باغ و بوستان‌های مصفا بوده كه آنرا

باصفاترين اغلب شهرهای ايران در بهار و "دارالسرور" خوانده‌انددمورگان باستان ‌شناس شهير
فرانسوی " 1924- 1875 م " كه در چهل و چهار قرن گذشته با هيئت علمی خود از منطقه ديدن كرده است، ضمن آوردن شرحی درمورد بروجرد آنرا حاكم نشين لرستان

و بغايت آباد و از مراكز عمده‌ی جمعيتی آن ناحيه با بيست هزار نفوس ذكر می‌كند از ديگر حوادث مهم اين ناحيهمی‌توان به قيام خرم

. دينان به رهبری بابك در بروجرد و حوالی آن در روزگار عباسيان اشاره نمود




 



:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : دو شنبه 5 آبان 1393
لیوان شیر | داستان درباره کمک به همنوع(مرتبط با مطالعات هشتم)
 
نویسنده : گروه مطالعات اجتماعی متوسطه(دوره اول)بروجرد
روزی روزگاری پسرك فقیری زندگی می كرد كه برای گذران زندگی و تامین مخارج تحصیلش دست فروشی می كرد. از این خانه به آن خانه می رفت تا شاید بتواند پولی بدست آورد. روزی متوجه شد كه تنها یك سكه 10 سنتی برایش باقیمانده است و این درحالی بود كهروزی روزگاری پسرك فقیری زندگی می كرد كه برای گذران زندگی و تامین مخارج تحصیلش دست فروشی می كرد. از این خانه به آن خانه می رفت تا شاید بتواند پولی بدست آورد. روزی متوجه شد كه تنها یك سكه 10 سنتی برایش باقیمانده است و این درحالی بود كه شدیداً احساس گرسنگی می كرد. تصمیم گرفت از خانه ای مقداری غذا تقاضا كند. بطور اتفاقی درب خانه ای را زد. دختر جوان و زیبائی در را باز كرد. پسرك با دیدن چهره زیبای دختر دستپاچه شد و بجای غذا ، فقط یك لیوان آب درخواست كرد.
دختر كه متوجه گرسنگی شدید پسرك شده بود بجای آب برایش یك لیوان بزرگ شیر آورد. پسر با تمانینه و آهستگی شیر را سر كشید و گفت : «چقدر باید به شما بپردازم؟ » .دختر پاسخ داد: « چیزی نباید بپردازی. مادر به ما آموخته كه نیكی ما به ازائی ندارد.» پسرك گفت: « پس من از صمیم قلب از شما سپاسگذاری می كنم»
سال ها بعد دختر جوان به شدت بیمار شد. پزشكان محلی از درمان بیماری او اظهار عجز نمودند و او را برای ادامه معالجات به شهر فرستادند تا در بیمارستانی مجهز، متخصصین نسبت به درمان او اقدام كنند.
دكتر هوارد كلی، جهت بررسی وضعیت بیمار و ارائه مشاوره فراخوانده شد. هنگامی كه متوجه شد بیمارش از چه شهری به آنجا آمده برق عجیبی در چشمانش درخشید. بلافاصله بلند شد و بسرعت بطرف اطاق بیمار حركت كرد. لباس پزشكی اش را بر تن كرد و برای دیدن مریضش وارد اطاق شد. در اولین نگاه او را شناخت. سپس به اطاق مشاوره بازگشت تا هر چه زودتر برای نجات جان بیمارش اقدام كند. از آن روز به بعد زن را مورد توجهات خاص خود قرار داد و سر انجام پس از یك تلاش طولانی علیه بیماری، پیروزی ازآن دكتر كلی گردید.
آخرین روز بستری شدن زن در بیمارستان بود. به درخواست دكتر هزینه درمان زن جهت تائید نزد او برده شد. گوشه صورتحساب چیزی نوشت. آن را درون پاكتی گذاشت و برای زن ارسال نمود.
زن از باز كردن پاكت و دیدن مبلغ صورتحساب واهمه داشت. مطمئن بود كه باید تمام عمر را بدهكار باشد.سرانجام تصمیم گرفت و پاكت را باز كرد. چیزی توجه اش را جلب كرد. چند كلمه ای روی قبض نوشته شده بود. آهسته ان را خواند:
بهای این صورتحساب قبلاً با یك لیوان شیر پرداخت شده است.

منبع: سایت جانان



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : یک شنبه 4 آبان 1393
بودجه بندی سالانه مطالعات پایه ی هفتم

طرح درس سالانه مطالعات هفتم                        

وسایل و مواد لازم

روش تدریس

هدف کلی

شماره و عنوان درس

هفته

ماه

عکس و تصویر-محتوا-

بحث گروهی-تدریس اعضا

آشنایی با حقوق خود

1- من حق دارم

اول

 

مهر

عکس و تصویر-محتوا

بحث گروهی-پرشس و پاسخ

آشنایی با مسئولیت های خود

2- من مسئول هستم

دوم

 بریده روز نامه – عکس-محتوای اموزشی

بارش مغزی – همیاری

آشنایی با قوانین و مقررات و ضرورت وجود قانون

3- چرا به قانون نیاز داریم

سوم

 محتوای آموزشی –عکس-

شبکه مفهومی – پرسش و پاسخ

آشنایی با قانون اساسی و قوه مقننه

                                ارزشیابی         4- قانونگذاری   

چهارم

 فیلم – عکس-محتوای آموزشی

شبکه مفهومی – پرسش و پاسخ

آشنایی با همدلی و موسسات مسئول در این زمینه  

5- همدلی و همیاری در حوادث

اول

 

 

آبان

محتوای آموزشی-عکس

شبکه مفهومی – بارش مغزی

آشنایی با بیمه و انواع آن  

6- بیمه و مقابله با حوادث

دوم

فیلم – عکس و تصویر

کارایی تیم – پرسش و پاسخ

آشنایی با عوامل تولید

7- تولید و توزیع

سوم

عکس و تصویر– محتوای آموزشی

بحث گروهی – نمایش ونقد

پرسش و پاسخ

آشنایی با حقوق و مسئولیت های مصرف کننده

8- مصرف                          ارزشیابی

چهارم

نقشه –کره – عکس –فیلم-اسلاید-اطلس

بارش مغزی- فعالیت گروهی پرسش و پاسخ

آشنایی با جغرافیا  ،شناخت محیط زندگی و وسایل مطالعه در جغرافیا

9- من کجا زندگی می کنم ؟

پنجم

عکس محتوا – اسلاید -

تدریس اعضای تیم- بارش

آشنایی با موقعیت جغرافیایی و تقسیمات کشوری و ناهمواری های ایران

10 – ایران خانه ما

اول

 

 

آذر

نقشه – فیلم – محتوا

کارایی تیم- بحث گر وهی

آشنایی با انواع آب و هوا و زیست بوم ها در ایران

11- تنوع زیستگاه های ایران

دوم

نفشه – عکس – فیلم – اسلاید – محتوا

بحث گروهی –پرسش و پاسخ – کاوشگری

آشنای با نقش زیست بوم ها در زندگی انسان و مسئولیت انسانها در برابر محیط زیست

12- حفاظت از زیستگاه های ایران          ارزشیابی   

 

سوم

نقشه – محتوا –

طرح شبکه ای-تدریس اعضا

آشنای با جمعیت ، رشد منفی و مثبت جمعیت  و عوامل موثر در پراکندگی آن

13- جمعیت ایران

چهارم

عکس- محتوا – اسلاید

پیش سازمان دهنده –بحث

آشنایی با نقش آب و خاک در زندگی انسان و راه های استفاده صحیح از آن

14- منابع آب و خاک

اول

 

دی

 

 

 

آمادگی و تمرین و تکرار برای نوبت اول

دوم

 

 

 

نوبت اول

سوم



:: موضوعات مرتبط: آموزشی-تربیتی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : یک شنبه 4 آبان 1393
سطوح حیطه های شناختی


طبقه بندی هدف های آموزشی در حیطه های سه گانه:شناختی - عاطفی و روانی حرکتی

سطوح ششگانه

 

 

حيطه شناختي هدف كلي آموزشي (نتايج يادگيري)

فعل هاي رفتاري(بصورت حال ساده و سوم شخص)

دانش

اصطلاحات متداول را مي داند

مفاهيم اساسي را مي داند

روش ها را مي داند

تعريف مي كند- توصيف مي كند- مشخص مي كند- فهرست مي كند – نام مي برد- تكرارمي كند – بيان مي كند – جود مي كند – نسخه برداري مي كند

 

درك و فهم

اصول را مي فهمد

تئوري ها را مي فهمد

قوانين را مي فهمد

مثال مي زند- حلل مي كند – ترجمه مي كند – تميز مي دهد – تخمين مي زند – توضيح مي رهد – بسط مي دهد – تعميم مي دهد – بازنويسي مي كند –

خلاصه مي كند – پيش بيني مي كند.

كاربرد

مفاهيم و اصول را در موقعيت جديد به كار مي برد

قوانين و نظريه ها را در موقعيت هاي عملي بكار مي گيرد

تغيير مي دهد – محاسبه مي كند – نمايش مي دهد- كشف مي كند – اندازه گيري مي كند – كنترل مي كند

تجزيه و تحليل

ساختار يك اثر هني را تجزيه و تحليل مي كند

جداول و نمودار هار را تجزيه و تحليل مي كند

يك متن ادبي را تجزيه و تحليل مي كند

به اجزا تقسيم مي كند – با نمودار نشان مي دهد – مجزا مي كند – تجزيه مي كند – تفكيك مي كند – هجي مي كند

تركيب

            اصول و قواعد را با يكديگر تركيب مي كند

طرح جديدي ابدا مي كند

مطالب را بايكديگر تركيب مي كند

طبقه بندي مي كند – درهم مي آميزد – انشاء ميكند – بازنويسي مي كند – سخنراني مي كند – داستان مي نويسد – شعر مي سرايد- تجديد سازمان مي كند – مدون مي كند – نمدار تهيه مي كند – گروه بندي مي كند 

ارزشيابي

يك اثر هنري را ارزشيابي مي كند

دوش هاي تدريس را ارزشيابي مي كند

قوانين يادگيري را ارزشيابي مي كند

ارزيابي مي كند – مقايسه مي كند – نتيجه گيري مي كند – انتقاد مي كند –- ربط مي دهد – قضاوت مي كند – داوري مي كند.

 



:: موضوعات مرتبط: گوناگون , ,
:: برچسب‌ها: حیطه های -شناختی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : شنبه 3 آبان 1393